Gdzie najłatwiej zdobyć więcej klientów do sklepu internetowego i zwiększyć sprzedaż?

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Gdy właściciele sklepów internetowych chcą zwiększyć sprzedaż i pozyskać nowych klientów najczęściej myślą o nowych kanałach reklamy i nowych miejscach do pozyskiwania klientów. Koncentrują się głównie na działaniach prowadzonych na zewnątrz sklepu internetowego.

Podczas gdy najwięcej do zrobienia żeby szybko zacząć sprzedawać więcej jest zawsze w samym sklepie. Wyjątki od tej reguły są specyficzne, zasada ta jest prawdziwa dla sklepów internetowych które startują jak i dla dojrzałych istniejących już kilka lat. Nigdy nie oglądałam sklepu internetowego który wykorzystałby wszystkie podstawowe rozwiązania u siebie i nie byłoby już miejsca na żadne istotne poprawki czy tricki sprzedażowe.

Jaki jest najłatwiejszy sposób na szybkie zwiększenie ilości transakcji w sklepie internetowym?

Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym jest zadbanie o to żeby jak najwięcej odwiedzających którzy już coś kupili w sklepie dokonało zakupów ponownie. W dodatku jest to bardzo łatwe, szanse na przekonanie kogoś kto już coś raz u Ciebie kupił żeby zrobił to ponownie są o kilkadziesiąt procent większe niż na zdobycie nowego klienta. Co więcej im więcej razy klient skorzystał z twojej oferty i zrobił u Ciebie zakupy tym łatwiej jest go przekonać!

Procent powracających klientów ma ogromny wpływ na sukces twojego sklepu:

  • im więcej powracających tym szybciej osiągniesz rentowność i mniej pieniędzy będziesz potrzebować na reklamę czy pozyskanie ruchu organicznego,
  • zazwyczaj najwięcej sposobów do zwiększenia ilości transakcji jest niewykorzystanych w samym sklepie, jeśli procent powracających klientów jest niski to masz tutaj duże pole do popisu,
  • tylko gdy procent powracających jest już bardzo wysoki (40%) jest to znakiem że większe możliwości wzrostu sprzedaży będą dawały inne działania.

Jeśli twój sklep sprzedaje produkty takie jak żywność czy kosmetyki to procent powracających powinien być duży, te produkty szybko się zużywają i potrzeba ich uzupełnienia jest częsta. Zakupy mogą być robione praktycznie co miesiąc lub dwa. Powracający klienci mają wiele plusów, przede wszystkim wartość koszyka z ich zakupami jest zazwyczaj sporo wyższa niż przeciętna. Powracający do sklepu klient przynosi same korzyści, marża jest znacznie wyższa a koszt pozyskania znacznie mniejszy, bo podzielony często na kilka zakupów w ciągu roku.

Jaki procent powracający klientów powinien mieć twój sklep internetowy?

Jak ocenić swój sklep internetowy i dowiedzieć się czy wykorzystuje się potencjał wzrostu sprzedaży tkwiący w powracających klientach? To trudne zadanie bez dostępu do szczegółowych danych, porównania z konkurencją ale podam tutaj pewne ogólne wskaźniki. Przy czym warto pamiętać, że w startującym sklepie internetowym wzrost sprzedaży odbywa się głównie poprzez pozyskiwanie nowych klientów. Procent powracających klientów będzie więc na początku słabo widoczny.

Powracający klienci szansą sklepu internetowego

Wśród osób, które już dokonały zakupów w Twoim sklepie szukaj możliwości na zwiększenie sprzedaży. Klient powracający to 10x większe prawdopodobieństwo zakupu niż klient nowy!
źródło ilustracji: Freepik.com

Ilość powracających klientów ma wzrastające znaczenie dla sklepu internetowego który ma już co najmniej rok istnienia za sobą i zgromadził 2000-3000 transakcji. Dla sklepów internetowych z produktami które kupuje się często, takimi jak kosmetyki czy żywność procent powracających klientów powinien wynosić minimum 15-25% wszystkich zakupów, jeśli jest mniej to znaczy że jest tutaj ogromny niewykorzystany potencjał. Jeśli liczba powracających klientów zbliża się do 40% to oznacza że, w sklepie już jest zrobione wszystko co możliwe żeby wycisnąć dodatkowe transakcje z tego źródła i sposobem na znaczące zwiększenie sprzedaży w sklepie będą inne działania.

Powracający klienci w sklepach internetowych z żywnością, kosmetykami i odzieżą dostarczają między 20 a 40% dochodów sklepu. Chociaż procentowo są zazwyczaj w mniejszości to ich koszyki mają znacznie wyższą wartość, średnio aż o 50-60%.

10x większa szansa na transakcję

Klient który już raz dokonał zakupu w twoim sklepie daje aż 25% szansy na to, że dokona go ponownie, a klienci którzy dokonali zakupu po raz drugi dają średnio aż 45% szans na to że dokonają kolejnego. Czy to nie świetna informacja? Przy pozyskiwaniu nowych wejść do sklepu masz średnio 2% szans na to, że skończą się one transakcją a wśród już pozyskanych klientów ta szansa jest aż 10 krotnie większa!

Przypisane tagi: ,

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Ela Ustupska

autor: Ela Ustupska

Wykształcenie dziennikarskie, karierę jednak poświęciła projektowaniu graficznemu. Obecnie w Brainfactory zajmuje się użytecznością i lubi o tym opowiadać i pisać. Oprócz tego lubi placki, no bo kto nie lubi?
Robi tak, by działało - od projektu interfejsu, przez projekt graficzny po aspekty techniczne. W swoich projektach zawsze stawia nacisk na ich skuteczność, a nie jedynie aspekty czysto wizualne. W przeszłości jedna z organizatorek eventów Women in Technology i mentorka programu Tech Leaders.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: