Czy strona główna sklepu internetowego jest najważniejsza dla sprzedaży?

strona główna sklepu internetowego

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Strona główna sklepu internetowego nie jest jego najważniejszą stroną. Najważniejszą stroną w sklepie jest strona z produktem, bo to na niej odwiedzający podejmuje decyzję o dorzuceniu produktu do koszyka.

Dlaczego strona gówna sklepu internetowego nie jest tak ważna?

Strona główna sklepu internetowego jest elementem sklepu któremu na etapie tak projektowania i rozwoju właściciele poświęcają dużo czasu. Dzieję się tak dlatego, że gdy myślimy o tym jak odwiedzający nasz sklep internetowy będą się po nim poruszać, często rozważamy idealny scenariusz. Oto internauta wpisuje sobie adres naszego sklepu internetowego w swoją przeglądarkę i trafia na stronę główną sklepu. Zatem tam właśnie należy rozłożyć przed nim czerwony dywanik i wskazać wytyczone starannie przez nas trasy wędrówek. Tymczasem sklep internetowy to nie jest zbiór tras turystycznych, gdzie poza oznakowanym szlakiem czyhają na nieostrożnego turystę żarłoczne niedźwiedzie, więc nie ma chętnych na szukanie skrótów. Pamiętaj proszę, że nikt z nas nie kończy wyższych studiów z zakresu oglądania stron www. Każdy ogląda strony jak potrafi i jak ma ochotę. To webdesignerzy muszą odkryć jak zachowują się użytkownicy i pod nich dostosować projekt i użyteczność danego serwisu.

Zatem z jednej strony mamy użytkownika, który może nie zrozumieć Twojego konceptu na to jak powinien poruszać się po sklepie i wytyczyć sobie swoją własną ścieżkę. Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem UX daje lepsze wyniki pod kątem zwiększenia konwersji jeśli robi się ją dla stron z produktami i stron koszyka niż dla strony głównej. Działo się tak w każdym sklepie z którym pracowałam.

Jakie strony sklepu internetowego mają większy wpływ na sprzedaż niż strona główna? 

Strony z produktami generują łącznie więcej wejść do twojego sklepu internetowego niż strona główna. To na stronach z produktami odwiedzający decydują się na zakupy.

Najwięcej masz stron z produktami, prawda? To właśnie one oraz podstrony kategorii będą odpowiadać na zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, bo będą lepiej pasować treścią do tych zapytań niż Twoja strona główna, która z definicji jest bardziej ogólna. Dlatego nie można pominąć stron z produktami jeśli interesuje Cię skuteczna optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO.

Jeśli zatem użytkownik wejdzie do Twojego sklepu poprzez takie wyniki wyszukiwania, trafi na kategorię lub od razu konkretny produkt i podobnie jak opisane wyżej, nie będzie odczuwać potrzeby, by przejść na stronę główną.

Na jakie strony wchodzą najczęściej klienci twojego sklepu internetowego?

Każdy sklep internetowy ma (a przynajmniej powinien mieć) co najmniej kilka źródeł ruchu na swoje strony. Główne źródła to oczywiście wyszukiwarki internetowe (Google, Bing) oraz reklamy. W przypadku sklepów internetowych kampanie reklamowe bardzo często są produktowe. To oznacza, że tych, którzy klikną w reklamę kierujemy albo na konkretne produkty albo ogólniej na kategorie reklamowanych produktów.

Jeśli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością to będziesz chciał poinformować potencjalnych klientów o tym, że masz w ofercie np. organiczne miody, bo skuteczniej zachęcisz ich do odwiedzenia sklepu informując o konkretach, a nie chwaląc się bardzo ogólnym hasłem o zdrowej żywności. Mało osób  szuka zdrowej żywności, szukają natomiast już konkretnych produktów lub kategorii z taką żywnością.

Inspiracją do napisania tego artykułu była dyskusja na Facebooku, w której wzięłam udział

Zatem jeśli chwalisz się owymi miodami, to powinieneś odesłać ludzi z reklamy do kategorii z miodami właśnie, a nie na stronę główną. Jeśli klienci będą musieli samodzielnie szukać tych miodów w Twoim sklepie to mogą się sfrustrować i wyjść, co dla Ciebie będzie oznaczać stratę, bo przecież zapłaciłeś za przejście z reklamy do Twojego sklepu.

Im więcej poświecisz uwagi stronom wpływającym na sprzedaż w sklepie internetowym, tym skuteczniej będziesz pozyskiwać klientów.

Strona główna sklepu na pewno nie jest stroną na którą powinno się kierować cały ruch z reklam. Jeśli prowadzisz sklep z odzieżą to w reklamie będziesz pewnie chciał się pochwalić nową kolekcją jesień-zima 2018, pokażesz zatem konkretne produkty na banerach reklamowych, bo w końcu to te produkty chcesz sprzedać. A skoro tak to powinieneś odsyłać ludzi jak wyżej – na stronę kategorii lub konkretnych produktów pokazanych w reklamie.

Jeśli reklamujesz promocję czy wyprzedaż w sklepie to odeślesz klientów na stronę kategorii „wyprzedaż” lub na stronę konkretnego produktu z promocji.

Jak wówczas będzie wyglądać ścieżka, po której pójdzie Twój klient?
Czy przejdzie on w ogóle na stronę startową? Po co miałby to robić? Jeśli produkt mu się spodoba to doda go do koszyka i być może sfinalizuje zakup. Albo zacznie przeglądać inne produkty kierując się produktami sugerowanymi lub przechodząc na stronę kategorii. Być może wyświetli też jakieś podstrony informacyjne, np. z cennikiem dostaw czy zasadami zwrotu zakupów.

W twoim sklepie internetowym jest znacznie więcej ważnych dla sprzedaży podstron niż sądzisz. 

Strona startowa w sklepie wcale nie jest najważniejsza i warto o tym pamiętać. Sklepy mają swoją specyfikę i w nich najważniejsza jest strona produktowa. Bardzo wielu kupujących nigdy nie dotrze na stronę startową, bo nie ma po co. Ścieżka, po której trafia potencjalny klient do sklepu, zaczyna się często zupełnie gdzie indziej: na stronie z produktem albo na stronie kategorii. Nie sposób przewidzieć do końca, jak klient do sklepu wejdzie i po jakiej ścieżce będzie się poruszać. Dlatego jeśli np. zamieścisz jakieś istotne informacje tylko na stronie głównej (np. informację o nowej promocji) to może się okazać, że mało osób je w ogóle zauważy i informacja ta nie wywoła zamierzonego efektu.

Oczywiście nie oznacza to wcale, że można stronę startową zignorować. Bynajmniej. Nadal będzie przecież spora grupa osób, która na tę stronę wejdzie lub od niej rozpocznie oglądanie Twojego sklepu internetowego. Warto jednak pamiętać, że tak na dobrą sprawę każda ze stron w sklepie internetowym jest bardzo ważna i nad każdą należy pracować.


Dziękuję za zapoznanie się z moim artykułem. Mam nadzieję, że okazał się dla Ciebie przydatny 🙂 A jeśli potrzebujesz pomocy z rozwinięciem sprzedaży w sklepie internetowym (opisanej na https://fabrykawzrostu.pl/) skontaktuj się z nami!
Ela Ustupska

 

Przypisane tagi:

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Ela Ustupska

autor: Ela Ustupska

Wykształcenie dziennikarskie, karierę jednak poświęciła projektowaniu graficznemu. Obecnie w Brainfactory zajmuje się użytecznością i lubi o tym opowiadać i pisać. Oprócz tego lubi placki, no bo kto nie lubi?
Robi tak, by działało - od projektu interfejsu, przez projekt graficzny po aspekty techniczne. W swoich projektach zawsze stawia nacisk na ich skuteczność, a nie jedynie aspekty czysto wizualne. W przeszłości jedna z organizatorek eventów Women in Technology i mentorka programu Tech Leaders.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: